Den ljuvliga Champagneresan

Att resa till Champagne är något utöver det vanliga. Champagne har blivit vår plats i våra hjärtan. Vill vill bara mer. Vi längtar redan till nästa gång. Den känslan har man hela tiden. Jag tänkte berätta hur denna resa såg ut för oss 🙂

Vi landade på Charles de Gaulle på onsdagen förra veckan. Vi valde att hyra bil denna gång vilket var det bästa vi kunde göra. Vi drog in till Paris direkt då vi landade tidigt. Vi tänkte att det vore lite mysigt att shoppa några timmar innan vi beger oss till Champagne. Solen sken och det var 20 grader varmt. Vi började med lunch på min favorit Ladurée. Dom har ju ingen restaurang här i Sverige så det var extra kul. Eftersom vi kom dit en vanlig vardag så var det så lugnt med folk vilket var såå skönt.

Laduree C1

Vi tog in deras egna champagne vilket var lite extra kul 🙂 Sen beställde vi deras Club sandwish och självklart vaniljmacaroons. Färskare än så går inte att få!!! Sen gick vi runt lite och shoppa men redan efter 4 timmar så ville vi börja bege oss.

Bilresan som egentligen skulle ta 1,5 timma tog 3 timmar med all trafik. När vi kom in i distriktet Champagne så blev vi helt till oss så vackert det var. Vi kommer till första hotellet som ligger i Vinay. Vi blev uppgraderade till sviten. Lyyyx. Då säger Henrik att Booking har bokat fel dagar men det löste sig. Jag får panik och kollar bokningarna som jag gjort. Jag har tagit fel på dagar. Vi skulle inte vara på detta hotell förens fre-sön. Ååååååh som jag skämdes!!! Det var bara packa ihop och dra till Epernay till det hotell jag faktiskt bokat först. Suck Malin!!!!! Nåväl. Världens bästa pojkvän som jag har var supergo och väldigt förstående men samtidigt glad att det var jag som klanta mig och inte han hahahahaha.

Nu fortsätter vi denna resa tycker jag 🙂 Torsdag morgon gick vi till ett kondis och åt frukost och självklart måste man ju beställa Pain au chocolat. mmmm

c2

Denna dag bestämde vi oss för att gå på vandring i Moet & Chandons Caves. Det är ju så stort.

c3 c4 c5 c6 c7 c8 c9 c10

Det är 28km långa gångar med champagne. Vi provade deras Vintage champagne som var riktigt mumsigt 🙂 Vi hittade en riktigt gammal Dom Perignon där nere. Häftigt. Lite kul med så stor shop som dom har. Jag köpte en Champagneförslutare. Champagnen är inte billigare att köpa här. Inte hos dom stora leverantörerna iallafall. Dom mindre är helt klart billigare.

Här har ni oss framför självaste Dompan 🙂

Efter denna upplevelse tog vi bilen till Reims. Vi avnjöt en ljuvlig lunch i strålande sol.

c12 c13

Herregud så gott!!!!

Vi drog sedan till Veuve Cliquot men det var fullbokat där.

c14

Vi drog sedan till byn Ay för att besöka Bollinger men tyvärr tog dom inte emot privatpersoner utan bara importörer. Sååååå besvikna.

c15 c16 c17

Det var såååå mysigt där ute. Vi satte oss bland vinrankorna och bara sög in atmosfären. Detta är livet!!!!

Vi hade köpt Macaroons i Reims och körde en lite provning på eftermiddagen. Myys.

c18

På kvällen åkte vi till en restaurang som låg som nr 1 på Tripadviser som heter Chez Max. Åh herregud vilken fantastisk restaurang. Bara lokalfolk som som var vinodlare. Ägaren heter Franck och var så härlig.

c20

Allt detta på torsdagen. Härligt va!! Henriks favorit champagne heter André Clouet. Vi hittade ingenstans var champagnen höll hus så vi frågade på restaurangen var det låg. Självklart med alla vinodlare så fick vi svar direkt. Det ligger i byn Bouzy. Så på fredag morgon beger vi oss mot Bouzy.

Gud så mysigt det är i alla dessa byar. Efter ett tag så ser vi en liten liten skylt på en vägg.

c21

Vi traskar in och vi hör någon knacka på en ruta och kommer sedan ut. Jodå minsann, självaste Clouet i egen hög person. Han har absolut ingen tid för oss men frågar om vi vil komma dit dagen efter kl 11 för då hade han 15 min. Självklart säger vi. Då nämner jag att denna champagne är Henriks favorit champagne. Vänta säger han då. Han går och hämtar en vintage champagne, signerar och ger Henrik. Herregud vilken känsla!!!

Vi drar oss tillbaka och åker och byter hotell till det lyxiga Hotellerie Briqetterie. Oj oj oj vilket hotell!!!

c33 c32 c31

På kvällen tar vi en promenad runt i Vinay. Så himla mysigt. Det blommar överallt verkligen.

c23

Plötsligt går vi förbi en skylt där det står Jean Diot Champagne och en lite pil in på en går. Vi traskar in där och möts av tuppar, höns och en hund haha. Det sitter en äldre herre inne och vinkar in oss att vi ska vänta på en annan person. Då kommer Jean Philippe Diot in och säger på knagglig engelska om vi vill prova deras champagne. 3 timmar senare och 7 glas champagne senare så blev detta ett minne för livet. Vi hade en ljuvlig kväll med Jean Philippe Diot och hans fru som var frisör lustigt nog. Det visade sig att Jean Diot Champagne har releasefest i Stockholm i Maj och vi blev bjudna. Importören från Sverige ringer just när vi sitter där. Ödet!!!! Så jag pratade med denna glada kvinna och kvällen blev bara roligare och roligare. Vi köpte självklart hem några flaskor 🙂

c24 c25

Så lägg denna Champagne på minnet 🙂

Ja inte var vi nyktra efter detta och vi hade en middag bokad på hotellet på kvällen. Hahaha ja ni…man kommer inte ihåg så mycket av middagen haha. Oh well.

På lördagen drog vi till Bouzy igen för att åka till André Clouet. Vi kommer dit och blir visade till källaren. Vi fick gå ner själva då han var lite upptagen ett tag. Källaren var från 1751. Det ni. Så vi traskar ner. Wow!!!

c26 c27 c28 c29

Ja ni såg. Flaskor från 1953. Får rysningar. Vi blev visade runt och vi hade det så himla trevligt. Vi köpte några flaskor med oss hem såklart.

Vi var väldigt trötta denna dag så vi bestämde oss för att åka tillbaka till hotellet och bada i poolen och mysa. Gud vad ljuvligt det var. Sen åkte vi till Epernay och åt middag för att sen åka hem och packa.

c34

Då var det dags att bege sig till flygplatsen på söndag morgon. Snyft vi vill inte lämna denna fridfulla plats. Men nästa gång tar vi bilen från Sverige 🙂 Längtar redan.

Så nu har ni fått en inblick i vår härliga Champagne resa 🙂